En ny värld öppnar – i tre etapper

Asecs fortsätter resan mot en variation av världen och den 25 oktober 2018 öppnar ytterligare en ny shoppingdel i anslutning till den del som öppnade portarna hösten 2017. Tio butiker flyttar i höst till nya lokaler i denna del och Jönköpingsborna får bekanta sig med de för Asecs nya koncepten Cubus, Cassels och Calzedonia.

– Det känns väldigt roligt att vi kan göra plats och bredda vårt utbud ytterligare med 3 nya butiker som under lång tid varit efterfrågade av våra kunder. Dessutom blir det förstås en inspirerande nystart för våra befintliga butiker som flyttar från sina nuvarande lokaler till nya säger Lars Bröms, centrumchef på Asecs.

Den nya delen uppgår till 6 300 kvm uthyrningsbar yta och innehåller moderna butikslokaler med samma höga rymd som i den tidigare etappen. Därtill öppnar en ny entré mot IKEA-sidan med samma imponerande utförande som den i tidigare etapp. Arkitekturen är urban och uttrycksfull och för tankarna till en livfull tågstation någonstans i världen.

–Det är med stor stolthet vi nu ser att förverkligandet av vår satsning på Asecs når ytterligare en milstolpe och att vi kan konstatera att slutprodukten blir precis så bra som vi hoppats och trott, samt att det stora intresset för att etablera sig hos kvarstårsäger Alexander Sundberg, Chef för Fastighetsutveckling på Alecta som äger och utvecklar Asecs.

De butiker som är klara för inflyttning i den nya delen är: Cubus, Cassels, Calzedonia, Naked Juice Bar, MQ, Joy, IEMS, Brothers, Panduro och Lyko. Fler koncept tillkommer.

Detta har hänt hittills: Den redan nyöppnade delen av shoppingcentret för tankarna till en urban saluhall, en livfull järnvägsstation och en mötesplats med alla världens influenser. Det internationella restaurangtorget bjuder på såväl asiatisk fusion som amerikanska burgare, italienska stenugnsgräddade pizzor, vegetarisk rawfood, mexikanska burritos och mycket mer. Interiören är också global i sitt uttryck, det är högt i tak och väggarna pryds av färgstarka motiv från lokala konstnärer.

De flesta har säkerligen noterat det nya namnet och den nya logotypen. Det handlar om ett namn som är en fonetisk mix av världens alla språk – som stavas annorlunda, men som uttalas som det alltid har gjort – ”a-sex”. Med den formmässiga förändringen kommer även ett löfte till kunderna. Nya Asecs utlovar världens variation.

– Med namn- och profilbyte vill vi markera starten på en ny epok och stärka vårt nya koncept. Det känns viktigt att det man gör är äkta och att man kan stå för det fullt ut. Vi står för världens variation och omfamnar olikheter, öppenhet och världens influenser, säger centrumchef Lars Bröms.

En shopping- och mötesplats som förstärker Jönköping
Förvandlingen av ett av Sveriges mest kända shoppingcenter har börjat. Första etappen, en tillbyggnad om 29 000 kvadratmeter med tonvikt på mat och dryck, öppnade den 26 oktober 2017. Hösten 2018 öppnar etapp 2 och i slutet av 2019 invigs etapp 3. Längst vägen kommer flera spännande butikskoncept att etablera.

Målet med nya Asecs är att lyfta attraktionskraften för hela A6-området, samt bli ett bra komplement till stadskärnan vilket medför att man på sikt stärker hela Jönköping som shoppingdestination för regionen. Genom att utöka och förbättra utbudet är vårt mål att skapa en shopping- och mötesplats med de rätta förutsättningarna att utveckla staden med en struktur som kommer att möjliggöra förtätning, bättre kopplingar till omgivande stadsdelar och nya offentliga rum. Jönköping är en av Sveriges tio största städer och ligger i en expansiv region med stor potential med tanke på den förväntade ökningen i såväl invånarantal som efterfrågan. Välkommen att följa med på världens resa!

Foto: Simon Carlbäck & Jim Blåberg